Valinnaisaineita ja pitsapäivä
Normiaamupala, mutta lisukkeena oli yllättäen ehtaa erinomaista norjalaisen Tine-meijerin jugurttia, nam! Aamunavauksessa kerrottiin paikallisesta miehestä, joka keksi 1940-luvulla alkaa väärentämään seteleitä. Mies oli erinomaisen hyvä piirtämään, ja oli huomannut jonkun tietyn viljasäkin vuoripaperin muistuttavan suuresti setelirahojen paperia. Siispä tuumasta toimeen. Mies paljastui sillä, että hän oli alle viiden kruunun tilausta varten lähettänyt 50 kruunun setelin ja toimittajalla oli alkanut epäilyttää. Poliisit olivat löytäneet miehen kotoa merkittävän määrän väärennettyjä seteleitä. Osassa oli aivan keksityt arvot, joten kekseliäisyyttä oli herralla riittänyt :)
Perjantaisin on vapaavalintaisten aineitten päivä. Syyslukukaudella on oma valikoima valinnaisia ja keväällä hiukan erilainen valikoima. Aamupäivällä ja iltapäivällä on osittain eri teemaryhmiä. Seurasin ensin hetken aikaa gerillabroderi-ryhmää. Gerillabrodeerauksessa tehdään ristipistotyönä humoristisia tai iskeviä lauseita. Ei siis mitään oma-koti-kullan-kallis-tyyliä, vaan esimerkiksi: "Omena päivässä pitää kaikki loitolla, jos heität tarpeeksi kovaa".
Seuraavaksi siirryin ukulele-ryhmään, jossa opettelimme soittamaan norjalaisen aamulaulun ja erään opiskelijan ehdotuksesta muumien tunnuslaulun. Oli kyllä oikein mukavaa musisoida! Opettajan lisäksi ryhmässä oli ranskalainen vapaaehtoistyöntekijä, mutta kumpikaan heistä ei ohjannut fyysisesti opiskelijoita. Opettajakin istui koko ajan pöytänsä takana ja joko sanallisesti, tai sieltä näyttämällä neuvoi opiskelijoita. Aamupäivän lopuksi kurkistin puutyöluokkaan ja shakkiryhmään, mutta molemmissa oli aika hiljaista. Opiskelijat olivat uuvahtaneet shakkiin, eikä opettajan ehdottama paikallinen korttipelikään saanut heitä syttymään. Keramiikkaluokassa ei tänään ollut toimintaa lainkaan.
Normi voileipälounas höystettynä ilmeisesti eilisellä porkkanakuutiokeitolla, jossa oli muutamia pieniä peruna- ja lihakuutioita. Mukavaa vaihtelua silti. Puolikas Troika-patukka omasta takaa ei silti ollut ollenkaan huono lisuke. Täällä ei muuten ole ollenkaan päiväkahvia! Lounas on suomalaisittain normiaikaan ja seuraava tarjoilu on puoli neljältä oleva päivällinen. Milloin täällä sitten syödään pullaa ja muita leipomuksia? Lounaan jälkeen seurasin hetken taekwondo-ryhmää. Mukana oli reilut kymmenen opiskelijaa, joista osalla oli valkoinen, keltainen tai punainen vyö. Opettajalla itsellään oli musta vyö. Ryhmä oli selvästikin harjoitellut jo pitempään. Valkoisen vyön opiskelijat olivat ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita, keltainen vyö oli toista vuotta opistossa opiskelevilla ja punainen vyö opiskelijalla, joka oli harrastanut taekwondoa jo pitempään. Toukokuussa heillä on mahdollisuus tavoitella seuraavan asteen vyötä. Tässäkin ryhmässä oli vain opettaja.
Koululla on myös hevoslinja ja oma talli, jossa on vuokrapaikkoja myös muille hevosille. Jos oikein ymmärsin, niin koululla itsellään on kaksi hevosta ja sen lisäksi esimerkiksi pari opettajaa vuokraavat omia hevosiaan opetuskäyttöön. Tänään tallilla ei kuitenkaan ratsastettu. Ryhmä oli minun saapuessani juuri lopettamassa tasapainoharjoittelua isojen tynnyreitten kanssa. Talli on upealla paikalla aivan järven rannassa ja hevosille on rakennettu hieno, monipuolinen ulkoalue. Rannassa on myös upea grillikatos. Talleilta tullessa törmäsin Rep og fiks -ryhmään, jotka hoitavat monenlaisia pihatöitä talonmiehen apuna.
Lopuksi istuin neuleryhmässä ja juttelin parin opiskelijan kanssa. Toinen oli tämän vuoden stipendiaatti ja toinen oli hakenut ensi vuodeksi stipendiaatiksi. Stipendiaatti maksaa opistovuodesta vain opintomatkat. Stipendiaatin rooli on olla tutorina uusille opiskelijoille, toimia sosiaalisena tukihenkilönä oman asuntolan asukkaille ja olla linkkinä heidän ja henkilökunnan välillä. Stipendiaatti toimii esikuvana, huolehtii hyvästä ilmapiiristä, avustaa henkilökuntaa ja motivoi muita opiskelijoita. Stipendiaatit saavat lisäksi kerran viikossa opetusta tiimiyttämisessä, vuorovaikutustaidoissa, johtamisessa, pedagogiikassa, palautteenannossa, yhteistyötaidoissa ja somemarkkinoinnissa.
Tänään oli sitten pitsaperjantai. Johan oli juhlaa: vihreä salaatti lisukkeena! Hämmentävän kitsaasti täällä on vihanneksia ja salaatteja ruokavaliossa. Valinnaisaineitten kavalkadista jäin miettimään sitä, kuinka iso merkitys niilläkin on inkluusion kannalta. Valinnaisaineet ovat yhteisiä koko koululle, joten ryhmissä sekoittuu eri linjojen opiskelijoita. Meillä valinnaisia aineita on vain joillakin ryhmillä ja vain sen ryhmän opiskelijoille. Mitä jos meilläkin olisi koko lukuvuoden ajan koulun kaikille opiskelijoille yhteisiä valinnaisia aineita sen yhden kuukausittaisen yhteisöaamupäivän lisäksi?
Kiitos Erasmus+ ja Peder Morset folkehøgskole henkilökuntineen ja opiskelijoineen antoisasta työnvarjostuskokemuksesta!
