Puuhakas päivä San Cebrianissa
Tänään 24.3. pääsimme tutustumaan BRIANin toimintaan läheisessä kylässä nimeltä San Cebrián. Meidät otettiin hyvin vastaan, ja pääsimme kiertämään heidän tilojaan ja tutustumaan heidän toimintoihinsa, joita oli paljon. Heidän asiakkaansa asuivat pääosin kylässä eri asuntoloissa. Heidän asiakkaitaan ovat vanhukset, kehitysvammaiset sekä ihmiset, joilla on vaikeuksia työllistyä.
Asiakkaille oli paljon erilaisia työpajoja ja työtehtäviä. Pääsimme tutustumaan heidän pesulatoimintaansa sekä viljelys- ja työpajatoimintaan. Työtoiminnasta maksetaan normaali palkka. Opiskelijat saivat puutarhalla myös työhanskat käteen ja pääsivät mukaan puutarhan kevätpuuhiin kylvämään kasvien siemeniä.
Paljon löydettiin opiskelijoiden kanssa samankaltaisuuksia, mitä meidän meidän toiminnassa Kälviällä on. Käytetään paljon kierrätysmateriaaleja ja askarteluvarasto näytti aivan samanlaiselta kuin omassakin koulussa. Liikuntatoiminta oli samankaltaista: urheilukenttä, jossa käydään pelaamassa ja liikuntaturnajaisia eri yksiköitten kanssa. Omia sesonkijuhlia aivan kuin meillä Ystävänpäivädisko ja Hallowen ja Vappu.
Paikassa oli todella yhteisöllinen tunnelma ja meille kerrottiin, että siellä harjoitellaan avoimien ovien politiikkaa. Se tarkoittaa, että jokaisella on vapaus tulla ja mennä miten haluaa.
Pääsimme myös tutustumaan kylän kirkkoon, jonka rakentaminen alkoi 1200-luvulla ja valmistui 1400-luvulla. Kirkko oli hieno.
Paluumatkalla kävimme ihmettelemässä Palencian kaupungin yläpuolella olevaa Jeesus-patsasta, jonka nimi on "Cristo Del Otero".
Haastetta on tuonut paikallisten huono englanninkielentaito, joten olemme yhdessä opiskelleet Espanjaa. Hyvänä esimerkkinä tästä: ”Uno Narnanja”.
