Tervetuloa Peder Morset folkehøgskoleen!

08.04.2026

Pitkän ajomatkan jälkeen olen saapunut ensimmäiseen job shadowing -kohteeseeni Peder Morset kansanopistoon Norjan Selbustrandiin. Koulu on upealla paikalla suuren tuntureiden ympäröimän järven rannalla. Koulussa on 68 oppilaspaikkaa, ja kaikki opiskelijat asuvat koululla; Norjassa voi vain erityisissä poikkeustapauksissa saada luvan asua muualla kuin kansanopiston asuntolassa. Ja täällähän sitten myöskin asutaan lähes koko lukuvuosi! Opiskelijoilla on syys-, joulu-, talvi- ja pääsiäisloman lisäksi vain yksi (1) vapaa viikonloppu per syksy ja kevät. Suomessa tuskin kukaan enää osaisi kuvitellakaan tällaista internaattielämää! Opistolle on rakennettu noin 15 vuotta sitten kahdeksan uutta asuntolaa, joissa jokaisessa on 6-10 yhden hengen huonetta omilla suihkuilla ja vessoilla sekä yhteinen keittiö ja oleskelutila. Asuntoloitten terasseilta avautuu hulppeat näköalat järvelle ja tuntureille. Paikka on vanha maatila, jonka entinen asuintalo on rakennettu uudestaan vanhaa mukaillen. Tässä rakennuksessa on alakerrassa toimistot ja yläkerrassa opetustiloja. Alkuperäiseen navettaan ollaan remontoimassa opiskelijoitten kanssa kodikasta kahvila- ja kokoustilaa. Opiston varsinainen päärakennus on reilut 50 vuotta vanha ja yhtä sokkeloinen kuin meidänkin vanha päärakennuksemme :) Uima-allas kyllä kävi kateeksi!

Peder Morsetissa keskitytään käänteiseen integraatioon; oppilaat saavat mahdollisuuden integroitua toistensa arkeen. Kaikki linjat on suunniteltu kaikille, ja tavoitteena on kokea, tutkia ja oppia asioita toimintakyvyn tasosta riippumatta. Noin kahdella kolmasosalla opiskelijoista on erityisiä tarpeita. Henkilökunnasta joku päivystää vuorollaan joka yö. Koska opetusta on lukuvuoden aikana paljon myös viikonloppuisin, kertyy henkilökunnalle kohtuullisen runsaasti ilta- ja viikonlopputöitä vuoden aikana. Mitähän meillä kollegat tuumaisivat, jos mekin siirtyisimme takaisin "vanhaan kunnon kansanopistoelämään"?

Tyypillinen norjalainen aamupala: paahtoleipää, näkkäriä, leikkeleitä, viipaloituja kananmunia, majoneesia ja muita tahnoja. Kaurapuuroa ja muroja oli kuitenkin lisukkeena kahvin ja teen lisäksi. Jokainen henkilökunnan jäsen pitää vuorollaan joka aamu kaikille yhteisen aamunavauksen valitsemastaan teemasta. Tänään rehtori piti mielikuvamatkan opistovuodesta tähän asti ja siitä, mitä vielä tapahtuu ennen päätösjuhlaa. Lopuksi opiskelijoille annettiin ohjeistus päivän tapahtumista.

Ensimmäisen aamupäivän seurasin Matlyst-linjan opetusta. Päivän teemana oli italialainen ruoka, koska ryhmä on lähdössä Italiaan viikon pituiselle opintomatkalle huhtikuun lopussa. Linjasta vastaa kaksi opettajaa ja yksi ohjaaja, jotka työskentelevät ryhmässä kaksi kerrallaan. Opetuskeittiö toimistorakennuksen yläkerrassa on uudistettu joitakin vuosia sitten. Ikkunat ovat järvelle päin, joten mikäs näissä maisemissa on kokata! Linjalle otetaan enintään 10 opiskelijaa, koska opetuskeittiö ei ole suuren suuri. Päällisin puolin tulee mieleen omat köksäntunnit yläasteen ajoilta. Suurin osa opiskelijoista työskenteli varsin itsenäisesti ja omatoimisesti. Vuorovaikutus opiskelijoitten ja henkilökunnan välillä oli avointa ja hyväntuulista.  

Tyypillinen norjalainen lounas: paahtoleipää, näkkäriä, sämpylöitä, leikkeleitä, viipaloituja kananmunia, majoneesia ja muita "tahnoja". Keskimäärin näytti siltä, että ihmiset söivät kaksi (2) leipäpalaa päällysteineen + lasillisen maitoa tai mehua. Onnekseni olin varustautunut edellispäivänä norjalaisilla suklaapatukoilla, että sain hiukan lisäenergiaa. Iltapäivällä seurasin teatteri- ja musiikkilinjan näytelmäharjoituksia. Tulossa on esitys Trondheimissa parin viikon päästä, joten näytelmä oli jo loppusilauksia vaille valmis. Opiskelijat ovat itse ideoineet näytelmän henkilöt, juonen ja käsikirjoituksen. Tapahtumat sijoittuivat omalle koululle, jonka yhdessä asuntolassa alkaa varashälytin soimaan joka yö... Roolit ovat myös koulun arjesta: opiskelijoita ja henkilökuntaa. Poliisillakin oli tärkeä rooli jäljittää salaperäistä varasta, joka paljastui koulun rehtoriksi :D Tässäkin ryhmässä oli kaksi opettajaa ja yksi ohjaaja. Opiskelijat esiintyivät kuitenkin varsin itsenäisesti. Ohjaaja toimi kuiskaajana ja muistutti tarvittaessa seuraavasta kohtauksesta.

Päivän päätteeksi aivot kyllä piippasivat varattua monen tunnin norjankielen ymmärtämisen pinnistelyn jälkeen. Siispä ajelin päivällisen jälkeen järven toiselle puolelle, tutustuin paikallisen ruokakaupan antimiin ja tein pienen kävelyn liikuntapuistossa järven rannalla. Yllättävän hyvin silti ymmärrän näinkin monen vuoden jälkeen norjan kieltä. Internetin ihmeellisestä maailmasta on kyllä kielitaidon ylläpitämisessä todella paljon hyötyä! Onnistun jopa sopertelemaan norjaa aivan hämmästyttävästi, kun ottaa huomioon, että en ole sitä liki kahteenkymmeneen vuoteen puhunut! Niin se päivällinen. Se on päivän ainut lämmin ruoka. Tänään ainakin hyvin pelkistetysti lihapullakastiketta, perunaa ja puolukkahilloa. Ei salaattia tai mitään muutakaan lisuketta jälkiruuasta nyt puhumattakaan. Entäs tyypillinen norjalainen iltapala? Yllätys, yllätys: paahtoleipää, näkkäriä, leikkeleitä, viipaloituja kananmunia, majoneesia ja muita tahnoja. Sen taidan suosiolla skipata. Ei vain pysty näin monta kertaa päivässä syödä samanlaista leipää samanlaisilla lisukkeilla ja kaksi päivää kuitenkin täällä vielä jäljellä :)

Share