Norjalaista kansanopistoelämää ja luontoa

09.04.2026

Päivä alkoi normiaamupalalla ilman kananmunia. Ne eivät tainneetkaan kuulua perusvarusteluun. Torstaisin ei ole yhteistä aamunavausta, koska kaikissa asuntoloissa on oma "Talokokous". Jokaiselle asuntolalle on nimetty kaksi henkilökunnan jäsentä, jotka vastaavat omasta asuntolastaan koko lukuvuoden ajan. Henkilökunta kysyy opiskelijoitten kuulumisia ja kertoo ajankohtaisia asioita. Sain osallistua yhden asuntolan talokokoukseen. Tänään kerrottiin pääsiäislomakuulumisia ja valmisteltiin ensi viikolla häämöttävää lähtöä koko koulun yhteiselle matkalle Krakovaan. Opiskelijoita muistutettiin ennen pääsiäislomaa saadusta pakkauslistasta, jotta he ovat voineet lomalla pakata mukaan kaikki tarpeelliset tavarat. Lisäksi esiteltiin vaihtoehdot Krakovan vapaapäivän aktiviteeteista, joista jokaisen piti valita vähintään yksi. Ensi viikolla on tulossa myös opiskelijoitten järjestämä elokuvailta, johon jokaisen piti myös valita elokuva kolmesta vaihtoehdosta. Asuntolapaikat jaetaan siten, että samassa asuntolassa on useampi saman linjan opiskelija, asukkailla ei ole samankaltaisia haasteita ja joka asuntolassa on sekä erityistarpeisia että "tavallisia" opiskelijoita.

Tulevana lauantaina on koko koulun kevätsiivouspäivä. Opiskelijat on jaettu ryhmiin ja tehtävänä on kerätä roskat ja risut koko koulun alueelta sekä lähimaaston tienvierustoilta. Kestävää kehitystä harrastetaan myös keräämällä asuntolan yhteiseen kassaan pullopanttirahaa, joka käytetään asukkaitten valitsemalla tavalla viimeisenä tai toiseksi viimeisenä koulupäivänä. Aikoinaan ainakin Pohjois-Norjassa heitettiin limsapullot surutta autoista tienvarsille ja laivoista mereen. Me suomalaiset niitä siellä sitten keräsimme ja ihmettelimme suuresti moista leväperäisyyttä panttipullojen kanssa.

Torstai aamupäivä on yleensä siivouspäivä, mutta nyt opiskelijat ovat olleet pääsiäisloman jälkeen vasta kaksi päivää koulussa, joten ohjelmassa siirryttiin suoraan viikoittaiseen kauppareissuun. Selbun keskustaan on noin 10 kilometriä matkaa, ja talovastaavat käyttävät oman asuntolan väkeä kaupassa aina torstaisin. Koululla on kaksi omaa 17-paikkaista bussia ja kaksi pienempää 8-paikkaista autoa. Monella henkilökunnan jäsenellä on bussikortti. Koulu kustantaa kortin niille, jotka haluavat sen hankkia. Omat bussit ja henkilökunnan bussikorttikoulutukset ovat iso kuluerä, mutta koulun syrjäisen sijainnin vuoksi tähän on haluttu satsata. Onhan se myös melkoinen plussa markkinoinnissa!

Käytin oman aamupäiväni retkelle puolen tunnin ajomatkan päässä olevaan isompaan taajamaan. Teiden varsilla kukkii jo leskenlehdet ja orvokkejakin jo kaupoissa myynnissä. Skippasin perinteisen norjalaisen paahtoleipälounaan ja korvasin sen perinteisillä norjalaisilla vohveleilla, joitten välissä on perinteistä norjalaista "ruskeaa juustoa". Ne ovat kyllä oikein mainio lounasvaihtoehto! Iltapäivällä tein pienen kävelyretken koulun lähimaastoon, ja löysin pienen tunturiputouksen sekä palan ihanaa vanhaa metsää.

Päiväruuaksi oli uunilohta, paksua ranskankermaa, perunoita ja keitettyjä porkkanakuutioita. Iltaohjelmien valikoimasta osallistuin Neulekahvilaan, koska sattuipa mukanani olemaan oma neulomukseni. Mukana oli vaihtelevasti 2-3 henkilökunnan jäsentä sekä kymmenkunta opiskelijaa. Osa neuloi, osa hengasi mukana muuten vain. Ilmapiiri koulussa yleensäkin on nauravainen ja lämmin sekä opiskelijoitten kesken että opiskelijoitten ja henkilökunnan välillä. Ystävystyminen monenlaisten persoonien kanssa tällaisessa "tosi-internaatissa" on varmasti tehokasta. Henkilökunnan tai opiskelijoitten toimesta järjestettyä iltaohjelmaa on kahtena tai kolmena iltana viikossa.  

Kuukausimaksu täällä on noin 1520 euroa. Opiskelijat kertoivat kokevansa taloudellisia haasteita, koska opintorahaa saa noin 980 euroa kuussa. Moni sanoi joutuvansa lainaamaan perheenjäseniltä tai sukulaisilta rahaa saadakseen kuukausimaksut katettua. Ihmetystä heissä herättää suuresti se, että Suomessa vain harvassa kansanopistossa eletään tällaista internaattielämää. Heidän mielestään kansanopistossa on parasta nimenomaan se, että ollaan yhdessä ja aina on kavereita ja tekemistä. Lomat kotona tuntuvat kuulemma tylsiltä :D

Share