Alkaako Norjasta puhaltamaan uusia tuulia?

22.04.2026

Viimeisen viikonlopun aikana ennätin tehdä useampia pieniä retkiä kävellen tai autoillen. Sää on kyllä ollut aivan täydellinen! Parhaimmillaan lähemmäs +18 astetta lämmintä ja vain hentoa tuulenvirettä. Malttamattomimmat koivut ennättivät viikossa hiirenkorvalle. Trondheimin vuono on kyllä kaunis, kuten norjalainen luonto noin muutenkin suomalaisen silmään pääasiassa on. Silti täytyy sanoa, että ne Pohjois-Norjan karut tunturit ja mahtava Jäämeri vetoavat enemmän omaan sielunmaisemaan. Tronhdeimin ympärillä on myös paljon kumpuilevia maaseutumaisemia ja maatiloja vanhoine idyllisine päärakennuksineen ja pihapiireineen.

Sunnuntaina menin Nidarosdomen jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahville Tantes hage -nimiseen kahvilaan. Paikka on auki vain sunnuntaisin, ja se on varsin suosittu paikallisten ja turistien keskuudessa: joen rannalla rinnetontti, upea puutarha, muutamia kotieläimiä, todella hauska ja persoonallinen "sisustus" ulkona ja sisällä, uskomattomat leivonnaiset jne. Kannattaa lukea paikan omistajan haastattelu (norjaksi).

Viimeiset työnvarjostuspäivät vahvistivat viikon aikana syntyneitä ajatuksia ja ideoita siitä, miten me Kokkolan seudulla voisimme myös kehittää urkujensoiton opetusta. Opistolla meillä on jo urkujensoitonkurssi pääasiassa aikuisille ja Keski-Pohjanmaan konservatoriolla on urkuopetusta lapsille ja nuorille. Opistolla on linkki konservatorioon Kälviän musiikkileirin kautta jo vuosikymmenten ajan, mutta muuten yhteistyö talojen välillä on olematonta. Sen kehittämiseen on ollut kyllä ajatuksia, mutta mitään suurta ei ole vielä syntynyt. Urkujensoiton osalta yhteistyön tekeminen näkyvämmäksi myös seurakuntien kanssa on oleellista. Kirkon täytyy olla kiinnostunut siitä, mistä tulevaisuuden kanttorit tulevat! Orgelklubben Ludvigin kaltainen "nivelkurssi" seurakunnan, konservatorion, opiston ja Kokkolanseudun Urkuseuran yhteistyön intressinä on täysin mahdollinen. Kaikki saavat jotakin: seurakunnat tukevat tulevaisuuden kanttorirekrytointia ja seurakunta-aktiivisuutta antamalla kirkkojen urut opetuskäyttöön; konservatorion urkuoppilaat saavat sellaista lisäopetusta, jota konservatorio ei pysty muuten tarjoamaan; urkuoppilaat saavat hyvin pienellä rahallisella korvauksella laadukasta opetusta ja retkiä; opisto pystyy kehittämään omaa urkujensoiton kurssitarjontaansa ja urkuseura pystyy toteuttamaan yhtä sääntöjensä mukaista toimintamuotoa.

Eli kyllä. Mikäli minusta on kiinni, niin uusia tuulia alkaa Norjan suunnasta puhaltamaan! Norjasta voisi puhaltaa tähän suuntaan myös Suklaaterapia-keksit ja erittäin reilun kokoiset lounaspullat :)

Share